Monday, July 2, 2012

Penjenamaan Aktor 2


Yang sebenarnya, industri hiburan Malaysia tidak pernah kontang dengan aliran bakat-bakat baru yang memiliki potensi besar untuk menjadi bintang yang menyilau sinarannya seantero negara. Jika kita perhatikan, stok aktor Malaysia dari segi paras rupa menandingi dan sama taraf dengan aktor di Jepun, Korea mahupun Hollywood. 


Cuma, industri hiburan di sini tidak menjenamakan aktor dengan baik. Sistem dan watak2 besar tidak memainkan peranan dengan baik dalam menghidup dan menyerlahkan aura, persona dan bakat para aktor yang mantap ini. 


Sama seperti Tony Fernandes, Ashraf Sinclair dah lari ke Indonesia. Ashraf Muslim pulak merasakan industri kesihatan lebih memberi pulangan. Malah sinaran Fahrin Ahmad, Nazim Othman, Ryzal Jaafar, Shahz Jaszle, Zahiril Adzim, Zain Saidin, Ammar Alfian Aziz dan banyak lagi stok yang boleh digunakan untuk memeriahkan filem; kelihatan tidak konsisten. 


Sistem dan watak2 besar seperti pengarah banyak memberi fokus kepada pelawak2 yang buat lawak bodoh. Penulisan skrip dan pengembangan plot yang merepek dan tidak ada daya kreativiti juga menjadi faktor. 


Semoga suntikan daripada persatuan yang mempunyai dana yang kukuh akan muncul dalam suasana hambar ini kerana salah satu penanda aras dalam menilai sesuatu negara maju atau tidak adalah dengan melihat industri hiburannya.


Ashraf Sinclair






Ashraf Muslim






Fahrin Ahmad






Aeril Zafrel








Nazim Othman







Ryzal Jaafar






Shahz Jaszle






Zain Saidin








Zahiril Adzim









Ammar Alfian Aziz




No comments:

Post a Comment