Sunday, February 24, 2013

Syiman's Review : The Thieves


Korea Selatan bukan sahaja semakin mantap dalam eksplorasi galaksi teknologi yang dimangkin oleh Samsung malah penguasaan K-pop yang dibuktikan oleh Psy yang meledakkan bom Gangnam Style di Youtube lantas melayanlah orang dunia terhadap lagu itu. Tidak cukup dengan itu, filem Korea Selatan juga semakin mantap dalam statistik box-office. 

Contohnya adalah The Thieves, iaitu filem yang Syiman tonton 2 bulan lepas di Astro Best. Pada mulanya Syiman agak malas nak tonton filem Korea Selatan nie sebab dapat mengagak plot ceritanya sama seperti Ocean Eleven lakonan Brad Pitt, Matt Damon, George Clooney, Julia Roberts dan ramai lagi yang mengisahkan kumpulan pencuri yang memainkan strategi masing2 untuk mencuri.

Namun setelah menonton, ternyata pelakon Korea ada persona tersendiri. Filem ini ditutup dengan memberi satu kenikmatan kepada Syiman. Saya rasa ia juga akan memberi kepuasan kepada anda. 

FYI, The Thieves adalah filem lokal kedua paling box office di Korea Selatan selepas The Host.

Plot Cerita : B
Cinematography : B+
Pengarahan : B
Lakonan : B





Memperkenalkan barisan pelakon dalam filem ini :


Kim Yoon-seok



Lee Jung-jae






Kim Hye-soo



Jeon Ji-hyun




Kim Soo-hyun





Maka nampaklah kepada kita bahawa sememangnya tidak menghairankan apabila jeritan sering berkumandang bila melihat persona yang ditonjolkan aktor dan aktress Korea. 





Tuesday, February 19, 2013

Jenis2 Percintaan Tidak Berkualiti


Seperti mana tahun2 lepas, Februari ada keistimewaan tersendiri atas kapasitinya yang mengandung Valentine's Day. Perihal cinta pun menjadi lagu bermelodi rancak siulan lovebirds sekalian. Memandang cinta sebagai fitrah manusia yang sentiasa dahagakan kasih sayang, maka di sini saya terpanggil untuk membentang tentang jenis2 percintaan tak berkualiti; supaya air cinta yang anda minum bukanlah racun, sebaliknya susu yang memantapkan anda, malah kaya dengan protein.

1) Menghabiskan banyak kredit

RM50/bulan untuk top up kredit bagi bergayut dgn kekasih adalah satu jumlah yg boleh dikatakan membazir. Sepatutnya jumlah maksimum untuk kredit kekasih adalah RM30/bulan sahaja. Duit yang ada hasil daripada langkah penjimatan ini boleh digunakan untuk makan di McD mahupun Secret Recipe, karok dan membeli buku.

2) Merepek dan Mengarut

Samada dating secara langsung mahupun di telefon 3G Android anda, komunikasi dengan kekasih tak sepatutnya diisi dengan cakap2 kosong yang diulang-ulang sebagai satu proses kitar semula kata2 mengarut anda. Pastikan setiap perbualan adalah berfaedah untuk perkembangan minda yang positif. Barulah tak membosankan balak mahupun awek.

3) Orientasi kepada Sex

Adalah menjadi sesuatu yang sangat difahami apabila fantasi sex tertayang di minda namun isunya timbul bila frekuensi kekerapan sudah tidak terkawal. Paling teruk, kekurangan ilmu berkaitan langkah2 keselamatan sewaktu bermain menyebabkan semakin ramai remaja tak bersuami terhamil lalu menyumbang pula kepada statistik pembuangan bayi.

4) Tidak menggariskan matlamat

Mengapa aku perlu berkapel sekarang? Mengapa aku bercinta dengan dia? Apa yang aku mahukan drpd percintaan ini? Persoalan2 ini boleh membantu untuk penetapan matlamat anda. Harus diingat, matlamat anda hendaklah harmoni dengan pasangan anda. Konflik dalam matlamat sesama kekasih menyumbang kepada kebarangkalian bagi kegagalan dalam perhubungan itu.

Mari fikirkan kembali di bulan Februari samada percintaan anda ada salah satu faktor yang dinyatakan di atas atau keempat-empatnya. Kalau ya, maka buatlah pertimbangan yang wajar supaya tak termasuk dalam kelompok orang yang rugi kerana banyak membuang masa.

Apa-apa pun, marilah kita menikmat bulan Februari; bulan cinta, bulan asmara, bulan erotik.





Sunday, February 17, 2013

Diskriminasi terhadap Perokok



1. Saya tidak suka terhadap apa jua jenis diskriminasi kerana ia adalah satu bentuk penganiayaan oleh golongan yang berniat jahat yang mana fius moralitinya rosak.

2. Memandangkan saban hari menyaksi graf pertambahan bilangan perokok sentiasa meningkat, maka menarik perhatian saya untuk membuat sedikit analisis berkaitan diskriminasi yang mereka alami.

3. Sudahlah hampir semua kawasan di tempat awam dijadikan zon larangan merokok (membawa maksud mereka hanya boleh merokok di rumah mereka), kehidupan mereka di universiti juga tertekan akibat dilayan seperti mereka tiada hak asasi.

4. Saya bukanlah perokok dan saya sedia maklum bahawa asap yang dihembus keluar oleh perokok berbahaya kepada kesihatan. Namun begitu, pengetahuan saya itu tidak menyebabkan saya setuju dengan langkah kekerasan dan kempen diskriminasi sebagai satu langkah yang mengesankan.

5. Tidak cukupkah tempoh kita bereksperimen dengan kempen Tak Nak! Yang gagal menurunkan statistik perokok? Sepatutnya kempen kesihatan yang bernada biasa namun konsisten menjadi langkah yang perlu diberi prioriti jika kita benar2 serius untuk membantu perokok dan golongan berisiko menjadi perokok.

6. Perlu juga disemat dalam ingatan bahawa golongan perokok adalah penyumbang besar kepada ekonomi hasil daripada kutipan cukai bagi setiap batang rokok yg dihisap dan setiap gumpalan asap yang dihembus. Justeru, please show some respect dengan membasmi layanan berbentuk diskriminasi kepada mereka dan terapkan cara lain.

7. Jika benar ikhlas untuk membantu, apa kata jika kos untuk kempen diskriminasi seperti Tak Nak! yang gagal itu dialihkan dengan memberi subsidi kepada pil pemulihan perokok.

8. Perokok, saya bersama dengan anda.




Friday, February 15, 2013

Dear Anonymous



Di post saya bertajuk Suka Duka 2012, kemunculan Anonymous yang mengeluarkan komen2 berbentuk provokasi namun meroyan adalah sesuatu yang dijangka memandangkan saya mengkritik beberapa individu yang dianggap bermasalah.

Saya mengesyaki bahawa Anonymous itu mestilah samada F&N, KL atau Z.E.

Dear Anonymous,

Kalau ko rasa aku adalah kawan yang tidak bagus yang mana sentiasa ada konflik dengan kawan2 aku, maka tak perlulah buang masa untuk berusaha dengan susah payah menjana provokasi. Sebaliknya, tinggalkan aku kerana aku dah tinggalkan ko. Ada aku kaco ko sekarang? Tak de kan? So, aku harap ko terimalah realiti bahawa aku dan ko tidak harmoni.

U only see what your eyes want to see. Sebab tu lah ko kata yang aku nie ‘sering kehilangan sahabat’ sedangkan ko belum buat analisis betapa banyak lagi kawan yang kekal bersama dengan aku. Memang banyak juga aku berkrisis dengan kawan termasuk dengan ko, tapi banyak juga kawan yang bersahabat secara cukup harmoni dengan aku. Memang tak boleh nak elaklah krisis ini memandangkan aku nie kritikal lantas suka mengkritik termasuk kawan sendiri. Ada je kawan yang menerima sifat aku nie seadanya, malah mengkritik aku balik. Kami pun berbalas-balas kritikan dengan penuh kegembiraan. Inilah simbiosis berkualiti antara kami.

Makanya Anonymous, kalau ko rasa stress sangat kawan dengan aku, pergilah main jauh-jauh. Kalau ko rasa nak bermain selamat tanpa mahu mengambil risiko dalam bersahabat; hingga terhakis jati-diri dan originaliti ko, maka pergilah main dengan kelompok sahabat pilihan ko.

Akhir kata, aku nak pesan beberapa benda:

1) Praktis diri tu menjadi profesional.
2) Tingkatkan keyakinan diri tanpa perlu bersembunyi di sebalik nama ‘Anonymous’.
3) Banyakkan membaca buku/artikel berkualiti. Cadangan: Jangan Bersedih tulisan Dr Aidh bin Abdullah Al-Qarni
4) Berhenti guna lawak2 berunsur jampi serampah meroyan dengan gaya traditional. Membosankan dan tidak bermanfaat kepada minda. Malah sangat tidak seiring dengan zaman metropolitan.
5) Banyakkan melihat diri di hadapan cermin sambil melakukan muhasabah kendiri lantas merencana usaha untuk tambah baik diri. Jangan luang banyak masa untuk judge orang lain sampai diri sendiri terabai.

XOXO, Anonymous.

Sincerely,
Syiman Syareman





Wednesday, February 13, 2013

Bersyukur dengan Apa yang Ada


1. Status saya di FB yang bernada Pembangkang Persekutuan telah disambut dengan respon yang agak menarik lantas saya rasa nak ulas di sini. Untuk makluman, saya telah memetik kata-kata seorang Ahli Parlimen Malaysia yang mewakili penduduk Lembah Pantai; Nurul Izzah Anwar - "Bantuan ini (BR1M) menambahkan kadar hutang negara sehingga RM700 billion (termasuk hutang yang dijamin kerajaan untuk GLC) – yang sebenarnya menjadikan rakyat berhutang untuk menerima bantuan itu sendiri -sesuatu yang tragik".

2. Responden itu menyuruh saya 'bersyukur dengan apa yang ada' terhadap kehidupan yang kita alami sebagai Malaysian sekarang.


3. Bagi menjawab hujah responden terbabit, kesyukuran kepada kehidupan sekarang tidak sepatutnya menjadi noktah mahupun koma kepada pemikiran kritis untuk masa depan yang lebih baik. Saya balas dengan persoalan ini - Adakah kita mahu sentiasa berada di satu-satu keadaan yang sama utk selama-lamanya tanpa reformasi sebagai anjakan paradigma supaya setanding dengan negara-negara maju? Adakah kita mahu jadikan 'kesyukuran' ini sebagai dinding untuk kita bergerak ke depan dengan pecutan yang lebih pantas?


4. Malulah kita kepada Korea Selatan yang mana pada suatu masa KDNK kita dengan mereka adalah sama namun sekarang, kita jauh ditinggalkan. Korea Selatan dah jadi negara maju, kita masih negara membangun yang merangkak seperti budak-budak di pentas global.


5. Samsung, produk kebanggaan Korea Selatan kini bersaing sengit dalam eksplorasi galaksi teknologi dengan Apple drpd Amerika Syarikat. Juga, semakin banyak benua diletupkan secara efektif dek bom K-pop.


6. Persoalan terbaru - Adakah kita tidak mahu terlibat dalam eksplorasi galaksi teknologi dan meletupkan bom M-Pop (Malaysian Pop) di seantero dunia dengan alasan kita perlu 'bersyukur dengan apa yang ada' lantas menjadi lurus bendul ikut saja 100% rentak kerajaan tanpa kesedaran terhadap hak kita untuk bersuara dan menyumbang pendapat?


7. Siapa sebenarnya yang obses terhadap parti politik sampaikan nak bagi cadangan kepada penambahbaikan polisi kerajaan pun tak boleh? 


8. Konsep kenegaraan yang mengangkat simbiosis adil dan harmoni antara kerajaan dengan rakyat terbanyak harus difahami setiap daripada kita.


9. Salam Reformasi!