Thursday, March 7, 2013

Inovasi KFC


Setelah pulang dari Kulai untuk ke Alor Gajah; saya, Harn Moy dan Scya Al Fosenka berkesempatan untuk makan di KFC. Saya makan Zinger Burger dan Triple Cheese; inovasi terbaru oleh KFC yang mana menyaksikan Cheesy Wedges mengalami sedikit transformasi.

Cheesy Wedges :



Triple Cheese Cheesy Wedges :


Sesungguhnya, saya kecewa. Transformasi Cheesy Wedges ini hanya berubah pada bentuk, namun rasa yang sama. Satu lagi inovasi KFC, iaitu Golden Wrap tidak ada keistimewaan rasa yang membolehkan ia layak menjadi produk baru. Penjenamaan semula ayam Hot&Spicy menjadi Curry, Tomyam dll. juga sebenarnya tidak perlu kerana tidak sesedap Hot&Spicy. Justeru, saya mula berfikir bahawa team perasa makanan (food taster) KFC ada masalah deria pada lidah mereka.




Berlainan dengan McD, setiap pembaharuan diiringi dengan rasa yang berbeza. Tengok sajalah GCB, rangkaian burger Triple, Sundae dan McFlurry yang terkini; Raspberry Dazzle, Beef&Egg, McEgg Deluxe, Prosperity dan banyak lagi. Kesedapan adalah satu perkara yang sangat subjektif namun apa yang berjaya ditonjolkan oleh McD ialah variasi rasa yang unik.





Maka tidak hairanlah KFC sampai sekarang masih belum mampu menandingi McD. Saya sebagai pengguna menasihatkan KFC supaya memecat team perasa makanan kamu yang sedia ada dan mula bermuhasabah lantas bertarbiah ke arah kesedapan yang lebih mantap dan memuaskan pemakan seperti saya.


No comments:

Post a Comment