Saturday, July 20, 2013

Saya adalah Pendiam dan Pemalu


Mengapa perlu menjadi isu jika saya selalu diam?

Diam bukan membawa maksud saya tidak suka bergaul. Diam juga bukan membawa makna bahawa saya ini seorang yang sombong.

Ironinya, diam memang adalah personaliti saya sejak zaman berzaman. Ingin diingatkan saya adalah seorang yang pemalu dengan orang yang saya tidak biasa. Dengan orang yang telah saya biasa dan mereka pun biasa dengan saya, maka terkeluarlah pancuran warna sebenar saya.

Sejak dua menjak ini, disebabkan personaliti saya yang pendiam dan pemalu dengan orang yang saya tak biasa; ramai yang menjadikannya sebagai satu isu. Lantas mereka menuduh saya sebagai seorang yang tidak bergaul.

Kepada mereka, saya jawab begini. Apa yang saya pegang adalah Individualism. Saya percaya pada Interdependence tapi dalam masa yang sama prioriti saya letakkan lebih pada Independence.  Saya sukakan leadership yang bukan Authoritarian sebaliknya Democratic ataupun sekurang-kurangnya memimpin secara Laissez-faire.

Saya tidak kacau anda maka saya harapkan benda yang sama daripada anda, iaitu anda tidak kacau saya. Jika anda kacau saya, maka siap sedialah dengan kekacauan daripada pihak saya pulak.

Mungkin saya nampak baik dan lemah akibat kesenyapan saya, namun jangan sesekali pandang rendah dengan kekacauan yang bakal saya timbulkan.






Individualism:
People are responsible for their own success and failure. Individual ability and hard work are the key to success. Those who do not succeed have only themselves to blame because of their lack of ability, laziness, immorality, or other character defects.

Authoritarian leaders:
Make all major group decisions and assign tasks to members.

Democratic leaders:
Encourage group discussion and decision making through consensus building.


Laissez-faier leaders:
Only minimally involved in decision making and who encourage group members to make their own decisions.

2 comments:

  1. well, i learn big words today! hehehe. aku taw hg bukan yg kesah pandgn org. do what u need to do bro... :)

    ReplyDelete
  2. yeah ainun, i am tottaly gonna follow my own script. Their script gonna be thrown in da rubbish. Hehe

    ReplyDelete