Thursday, August 8, 2013

Aidil Fitri 2013


Saya dengan kesempatan yang ada ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Eidul Fitri Maaf Zahir Botin kepada seluruh pembaca The Diary of Syiman Syareman. 

Sesungguhnya, 1 Syawal adalah simbol kepada kemaafan; yang diminta dan diberi. Hari ini adalah peransang kepada nilai moral - merendah diri dengan meminta maaf dan menjadi seorang yang pemaaf. Jika dua nilai moral ini kita ambil pada 1 Syawal, maka harmonilah komuniti Muslim yang menyambut Hari Raya.

Ketupat, nasi impit dengan kuah kacang, rendang, kuih-muih, rendang ayam dan pelbagai lagi juadah enak pun kita kena ambil jugak sebagai santapan yang memangkin kemesraan dan kemeriahan sesama kita. Semestinya seiring dengan arus penciptaan teknologi, inovasi dalam juadah pada Hari Raya juga sangat unik dan berlainan saban tahun. Justeru, rasa-rasa lah sebanyak mungkin juadah yang ada sewaktu berkunjung ke sebanyak mungkin teman yang diziarah.


Saya tahu sepanjang musim yang lepas, saya tak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kelakuan yang mana ada yang menyinggung perasaan mana2 pihak yang berkaitan. Dengan penuh kemesraan saya hulurkan salam maaf - dengan harapan simbiosis perhubungan antara kita menjadi matang dan mantap lalu terus membawa manfaat untuk kebaikan di dunia dan di akhirat.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Botin.

Syiman Syareman









No comments:

Post a Comment