Monday, October 6, 2014

The End for My Samsung G2 500GB?


Banyak kes yang berlaku kepada external hard disk saya, Samsung G2 500GB. Pertamanya, dulu dia penah menjadi mangsa satu aplikasi software yang menyebabkan berpuluh GB data untuk pelbagai filem (yang saya kumpul bertahun-tahun) hilang begitu sahaja. 

Dia juga penah dihubungkan dengan kabel yang tidak sesuai hingga menyebabkan dia tidak dapat dikenalpasti oleh komputer. Kesian dia kan.

Lepas tu pulak, pelbagai virus dan malware pernah membuat sarang dalam badan dia. Nasib baik lah saya ada Kaspersky untuk melawan jangkitan virus itu dengan efektif. 

Jadi itu lah pengalaman beliau sepanjang bertuankan seorang yang bernama Syareman ini. Saya beli dia di Low Yat dengan harga RM150 lebih kurang 4 tahun lepas. 

Dan hari ini dia tidak dapat dikenalpasti oleh komputer. Sewaktu dicucukkan ke komputer melalui kabel USB, kedengaran bunyi klik selama 5 saat dan kemudian kelipan lampu biru yang berterusan. 
Saya cuba berulang kali mencucuk dia ke dalam komputer namun keadaan yang sama masih berulang.

Lalu saya pun tanya lah Mr. Google. Ada sumber terdekat daripada Apple Inc. berkata simptom bunyi klik itu adalah petanda kepada 3 perkara: 1) tenaga untuk mengaktifkan hard disk itu tidak cukup  2) kabel yang digunakan tidak sesuai  3) sudah sampai hayat.

Apa-apa pun ada nasihat juga daripada sumber lain bahawa kabel yang digunakan harus ditukar kepada kabel lain dan external hard disk itu perlu dicuba untuk dihubungkan dengan komputer lain. Saya belum cuba lagi sebab saya ada hanya satu kabel dan juga saya hanya ada satu komputer. Nanti saya dah cuba saya akan update k. 

Jika sampai hayatnya . . .


bersambung ..............................................................................................................................




No comments:

Post a Comment