Sunday, November 16, 2014

Syiman’s Review: Quiet by Susan Cain



Quiet adalah satu lagi buku berkualiti yang telah berjaya saya habiskan. Saya rasa seronok kerana Quiet adalah antara koleksi self-help yang telah saya kumpul dan baca.

Quiet bukan self-help yang biasa. Quiet adalah penting sebab konteksnya adalah berkaitan permasalahan sosial antara dua golongan; iaitu introvert dan extrovert. Quiet juga membongkar kepada beberapa penemuan saintifik yang membawa para introvert supaya lebih mengenali dan menerima diri sendiri walaupun dalam persekitaran yang didominasi oleh extrovert.

Saya sebagai salah seorang introvert berasa lebih selesa untuk berada dalam persekitaran Extrovert Ideal. Saya juga sedar dengan menjadi introvert, saya mempunyai ‘silence power’ yang perlu dikeluarkan melalui teknik yang betul dalam keadaan yang mana golongan extrovert terus dominan dengan ‘keganasan’ mereka.

Ada beberapa perkara menarik yang diketengahkan dalam Quiet –

1    a) Boss yang introvert akan menjadi boss yang lebih baik dalam satu kumpulan yang majoritinya extrovert.

b) Terdapat lebih kurang sorang dalam tiga orang adalah intovert; atau 20-30% daripada jumlah populasi adalah introvert.

c) Introvert boleh menjadi pseudo-extrovert untuk mencapai matlamat.

d) Introvert lebih mudah untuk fokus dalam gerak kerja jangka masa panjang.

e) Antara contoh tokoh introvert yang terkenal adalah Mahatma Gandhi, Warren Buffet, Bill Gates, Al-Gore, JK Rowling, Albert Einstein

Saya sarankan semua orang terutamanya yang rasa dirinya pendiam, pemalu dan unik supaya membaca buku Quiet ini supaya anda dapat mengeluarkan Soft Power yang terpendam dalam diri dalam dunia yang sistemnya lebih memberi tumpuan pada extrovert.


Dunia kini sedar atau tidak sedang menghadapi Quiet Revolution. 


No comments:

Post a Comment