Wednesday, March 18, 2015

Lets have fun in what we do, why should u be so serious?


Dalam kita bertungkus lumus untuk melakukan satu2 kerja, kita lakukan dengan perasaan gembira. Mengapa perlu terlalu serius untuk menyiapkan kerja sampai kita rasa sangat stress?

Dengan melakukan kerja dengan rasa gembira, kita akan rasa puas apabila kerja itu dah siap. Berlainan dengan perasaan marah/terlalu serius apabila melakukan kerja, bukan sahaja kerja yang dibuat itu jadi tak tentu arah, malah walaupun kerja itu dah siap, perasaan marah itu tidak akan hilang. Tidak akan hilang sebab kerja yang kita buat itu tak berkualiti.

Baik cuba analisis sendiri kerja2 seharian anda. Sebagai contoh, ada tugasan/assignment yang untuk anda siapkan. Kalau anda ada rasa gembira untuk siapkan tugasan itu, anda akan lakukannya dengan berfokus dan konsisten. Anda akan siapkannya dengan kerja yang siap yang berkualiti. Ini adalah kerana anda lakukannya dengan gembira. Kalau anda lakukan dengan perasaan sedih, marah, terlalu serius, maka perasaan negatif itu akan terbawa2 dan akhirnya melekat pada tugasan anda. Nampaklah hasil kerja yang tak berkualiti. Perasaan negatif itu pun lama-kelamaan jadi makin teruk.
Saya tahu dalam hidup ini memang ada pelbagai cabaran dan dugaan yang membuatkan kita rasa mcm2 perasaan negatif. Tapi, cuba dan berusahalah untuk menjadi orang yang gembira sewaktu melakukan kerja.

Untuk post yang seterusnya saya akan bagi tips yang mana mungkin boleh anda ikut supaya menjadi lebih gembira sewaktu melakukan kerja. Post yang bertajuk Tips untuk orang Jiwa Kacau.


Terima kasih.


No comments:

Post a Comment