Wednesday, April 29, 2015

Catatan sewaktu Cuti


Cuti kali ini saya ambil keputusan untuk tidak berkerja dan hanya meluangkan masa yang terluang di rumah, di Kedah. Saya dah penat berkerja part-time di KFC, Hong Kong Roast dan KLIA2. Cukup2 lah saya nak hadap bos2 seperti Sir Tana, Puan Aina dan Ron.  Apa yang saya mahu lakukan adalah mengambil kesempatan yang ada untuk memikirkan tentang beberapa perkara. Bukan sahaja fikir, tetapi nak buat beberapa perkara.

Semalam saya ada buat perancangan kewangan. Saya memang risau dengan status kewangan saya. Yer lah, kita perlukan duit untuk hidup. Saya tidak mahu lagi boros dan ikut kehendak hati sewaktu berbelanja. Banyak juga benda yang saya korbankan termasuklah Gaming PC, The Sims 4, Topman, H&M dan juga lain-lain. Kalau ikutkan hati, memang dah lama saya beli boots Topman, suit H&M dan bag Zara. Tapi, duit lebih diperlukan ke arah memberdaya momentum saya sebagai pelajar berjaya.

Benda yang seterusnya saya fikir adalah tentang sejauh mana saya nak belajar. Saya akan menghabiskan pengajian pada bulan November tahun ini. Mengambil inspirasi daripada sepupu saya yang mempunyai PhD pada umur 30 dan berkerja sebagai pensyarah di USIM dengan gaji RM7000, saya berniat untuk meneruskan pengajian sampai saya PhD. Bolehkah saya bertahan?

Kawan-kawan menjadi perhatian saya. Tanpa mereka saya tidak dapat mengharungi semester saya di UiTM dengan pelbagai pengisian yang sepatutnya. Namun, berlaku beberapa ‘penyusunan semula’. Saya harap walaupun kita berlainan group namun masih kekal kawan seperti biasa.


Apa yang saya nak buat pada cuti kali nie? Hurm.. saya akan sambungkan ke part II ok? :D


No comments:

Post a Comment