Wednesday, May 4, 2016

Planning - Rancangan


Dalam kehidupan yang semakin kompleks dasawarsa ini, kita semakin terjerumus dalam ketidakpastian. Tahap untuk kita fokus tentang matlamat dan objektif hidup berkecai akibat dihempap kesibukan.

Maka kita hanya mengikut ombak masalah yang semakin hari semakin kuat lantas kita hanya mampu terkapai-kapai dalam lautan permasalahan. Buat masa sekarang, kita masih tidak bertindak proaktif untuk terus mencorak sendiri kehidupan yang kita mahukan. Ada saja benda (satan, hiburan, kawan2, masa) yang mencemburui kita dengan mengajak kita kepada perkara yang tidak penting.

Apakah yang kita perlu lakukan?

Disebabkan semua ini, maka saya masih tidak boleh tidur walaupun masa telah menunjukkan jam 1.58am. Cadangan saya, untuk berhadapan dengan hidup yang serba kompleks rumit ini, maka kita harus sentiasa memiliki keazaman untuk bersabar untuk merancang langkah-langkah perlu untuk mencapai objektif. Kata kunci di sini adalah MERANCANG.

Setiap hari kita kena MERANCANG. Atau dalam versi English nya adalah PLANNING. Kepentingan merancang/planning adalah seperti yang disebutkan oleh Stephen R Covey dalam buku popular beliau iaitu The 7 Habits of Highly Effective People. Jika penggunaan masa kita setiap hari adalah lebih kepada merancang kepada langkah-langkah proaktif untuk berhadapan dengan masalah, maka kita akan secara tuntas dapat mencapai objektif.

Antara prinsip merancang yang ingin saya kongsi di sini adalah merujuk kepada seorang lagi sifu falsafah yang menulis buku How to Stop Worrying and Start Living, iaitu Dale Carnegie. Dalam setiap masalah dan situasi, mulakan perancangan langkah-langkah dengan memikirkan situasi terburuk terlebih dahulu. Dengan memikirkan situasi terburuk yang boleh terjadi, maka anda akan lebih bersedia secara mental dan emotional untuk berhadapan dengan masalah.

Setakat ini sahaja perkongsian simple saya. Jumpa lagi.

Syareman,
4/5/2016.

No comments:

Post a Comment