Saturday, November 19, 2016

Bagaimana awak jadi yang terbaik ye?


Ada yang bertanya - Bagaimana anda jadi yang terbaik?

Bukan senang saya nak jawab. Saya pun sebenarnya tak pasti sangat apa yang saya buat untuk jadi yang terbaik. Apa yang saya tahu adalah saya fokus terhadap silibus dan sentiasa memberi yang terbaik terhadap apa yang saya telaah.

Yang saya ingat juga, setiap semester mesti saya akan bergaduh dengan beberapa pihak. Konflik yang tercetus adalah disebabkan perbezaan cara dan visi untuk selesaikan projek berkumpulan kami. Ini menunjukkan kita manusia sentiasa berbeza pemikiran, maka konflik mahu tidak mahu tidak dapat dielakkan. Maka tips saya seterusnya adalah, kuasai pengurusan konflik. Jangan jadikan konflik sebagai penghalang kepada anda untuk fokus ke arah capai objektif.

Saya adalah seorang yang introvert, membawa maksud saya pendiam. Namun, ramai jugak kawan-kawan saya yang ajak saya keluar jalan-jalan untuk aktiviti bersosial - termasuklah tengok wayang, karaoke, main boling, mengopi di Starbucks, McCafe atau hipsters cafe. Saya boleh nak layan aktiviti bersosial seperti itu namun sampai satu masa saya terpaksa had kan semua aktiviti bersosial ke paras paling minimum. Realitinya, aktiviti sosial anda perlu dikurangkan. Anda perlu lebih banyak meluangkan masa bersama buku dan nota-nota akademik.

Cukup lah rasanya 3 perkara ini sebagai resipi yang saji kepada anda kali ini. Teknik fizikal yang saya bagi tadi berkait rapat dengan pengurusan. Jauh ke dalam minda, motivasi dan keazaman perlu ada untuk melengkapkan perancangan yang dilakukan.


No comments:

Post a Comment