Sunday, November 13, 2016

Lewat


Ya, saya tahu saya lewat. Di usia saya sekarang, saya baru selesai konvokesyen Diploma*.

Namun apa yang pasti saya sekarang sedang gembira untuk belajar. Orang putih kata 'feeling content'.

Saya tengok ramai yang terkejar-kejar (kalau tak terkejar pun, istilah 'sudah' lebih sesuai), berkahwin dengan pasangan masing-masing, beranak-pinak (ada yang dah nak masuk anak ke-3), bukak perniagaan masing-masing (contoh: Januar Haikal - Furby & Sugar dan Fuzana Mokhtaza), membalikkan diri ke Malaysia setelah tamat pengajian luar negara, berjaya dalam pelbagai bidang (jadi peguam, doktor, cikgu cekgi, pensyarah), memiliki kereta mewah berbijik-bijik, melancong ke Paris London Tokyo dan sebagainya.

Saya sebenarnya pernah mempunyai kerjaya iaitu sebagai Assistant Cinema Manager di Golden Screen Cinemas. Namun saya ambil keputusan untuk menyambung pelajaran.

Segala yang diraih oleh kawan-kawan saya saya susuli dengan ucapan tahniah. Saya gembira melihat korang gembira. Namun persoalannya, gembira kah anda? Gembirakah anda dengan apa yang ada pada laki dan bini masing-masing? Gembirakah anda apabila duit dikeluarkan beribu-ribu untuk melihat pemandangan baru di luar negara? Gembirakah anda dengan kerjaya anda sekarang, seperti contoh sebagai doktor, merawat orang-orang tua yang macam2 sakit dan kerenahnya dan on-call?

Saya bertanya dan mengajukan persoalan penting ini kerana saya prihatin terhadap status kehidupan kita. Adalah penting untuk sentiasa berfikir tentang persoalan kehidupan. Sebagai contoh, saya lewat menghabiskan pengajian namun saya feeling content with this life. Saya harap anda juga sama rasanya.




*Saya berkonvokesyen dengan menerima Anugerah Naib Canselor, Anugerah Graduan Terbaik Keseluruhan Majlis Konvokesyen UiTM Lendu ke-85, Anugerah Graduan Terbaik Fakulti dan Program

No comments:

Post a Comment